Faktoring wymagalności to gwarancja zapłaty w terminie. Faktor wypłaca środki faktorantowi dopiero w momencie upływu terminu płatności na fakturze. Okres finansowania obejmuje czas od wskazanego na fakturze terminu płatności do momentu faktycznej zapłaty przez dłużnika.
Faktoring wymagalnościowy w pragmaGO określany skrótem UFO (Umowa Faktoringu Odwrotnego) odbywa się w formie porozumienia zawartego przez 3 strony transakcji (Klient + Płatnik faktury + finansujący (PragmaGO)).
Zwykle zainteresowanymi tą formą współpracy są firmy które mają zwykle ze sobą dobre relacje, jednak na poziomie płatności występują opóźnienia. Często wynikają one z zbyt krótkich terminów płatności lub wręcz małych limitów kupieckich. Nierzadko transakcja inicjowana jest przez Dłużnika. Dokumenty przygotowane są w spójny, zwięzły i czytelny. Podpisuje je zarówno Klient jak i Płatnik faktur. Poniżej wskazuję wypracowaną kolejność czynności dokonywanych podczas weryfikacji/ przygotowywania i podpisywania dokumentów.
Co to jest faktoring wymagalnościowy?
Faktoring wymagalnościowy można określić jako wykup należności / faktury której termin płatności już minął.
Przebieg faktoringu wymagalnościowego
- Wskazanie stron transakcji i nominału oraz pierwotnego terminu płatności,
- Wstępna weryfikacja przez Handlowca/ Analityka stron transakcji,
- Po wstępnej akceptacji gromadzenie i analiza spójności dokumentów źródłowych przez handlowca Pragmy dotyczących wierzytelności które mają być finansowane (mam na myśli np. zlecenie/ zamówienie/ umowę, fv, wz lub inny dokument potwierdzający dostarczenie/ wykonanie usługi), informacje dotyczące częściowych płatności za wskazane fv,
- Omówienie z Płatnikiem faktur harmonogramu spłat należności, zakładając że spłata zwykle odbywa się ratalnie, w terminie nie dłuższym niż pół roku, w ratach minimum miesięcznych (optymalnie tygodniowe lub dwutygodniowe). Często na tym etapie w rozmowach pośredniczy nasz potencjalny Klient,
- Omówienie propozycji wynagrodzenia uwzględniającego już wnioski z analiz wszystkich dokumentów. Koszty transakcji są współdzielone przez Klienta i Płatnika. Są uzależnione analizy stron transakcji ale wpływa na nie również termin płatności jaki wskaże Płatnik w harmonogramie, jak i nominał. Wynagrodzenie każdorazowo określane jest indywidualnie,
- Złożenie wniosku przez Handlowca do rozpoznania przez Zarząd,
- Przygotowanie dokumentów do podpisu (umowa kupno – sprzedaży (z wierzycielem – Klientem), a z płatnikiem (dłużnikiem) umowa faktoringu odwrotnego i ugoda obejmująca ustalony wcześniej harmonogram spłaty i prowizję za finansowanie),
- Podpisanie umowy kupna – sprzedaży a następnie umowy faktoringu odwrotnego i umowy ugody zabezpieczonej wekslem,
- Finalizacja transakcji – wysyłka środków.
Korzyści
- Utrzymane dobre relacje pomiędzy klientem / płatnikiem,
- skrócony czas oczekiwania na środki,
- niejednokrotnie zakup towaru przy bardzo krótkim terminie płatności,
- lub wręcz możliwość zatowarowania się przed sezonem.
Korzyści dla dostawcy / klienta
- zwiększona sprzedaż,
- skrócony czas oczekiwania na środki przy utrzymaniu dobrych relacji z Odbiorcą,
- zniwelowane koszty obsługi prawnej w celu ewentualnego odzyskania środków.
Korzyści dla dłużnika / kupującego
- brak kosztów wynikających z kroków prawnych wszczętych przeciwko niemu,
- utrzymanie dobrych relacji z Dostawcą,
- możliwość zakupu większej ilości towaru, rozkładając sobie od razu zapłatę na raty.
Kto może skorzystać z faktoringu wymagalnościowego?
Z usługi może skorzystać praktycznie każda firma, przy czym to analiza finansowa tych podmiotów jest decydująca. Można przyjąć, że przynajmniej jedna strona transakcji musi być pozytywnie oceniona przez Analityka.
Faktoring wymagalnościowy, a prawo regresu
Zwykle przygotowana umowa oparta jest o regres (czyli Klient jest ostatecznym gwarantem płatności faktur w przypadku braku spłaty ze strony Dłużnika – dlatego też on również jest weryfikowany przez podpisaniem umowy).
Przykłady faktoringu wymagalnościowego
- Transakcja inicjowana ze strony dłużnika: klient kupuje materiały budowlane z krótkim terminem płatności, jednocześnie sam ze swoim odbiorcą termin ten ma dłuższy/ rozbieżny z tym wynikającym z zakupu materiałów. Sam przygotowuje proponowany harmonogram spłat i ustala z swoim dostawcą zgodę na finalizowanie transakcji w ten sposób.
- Transakcja inicjowana ze strony wierzyciela: klient współpracuje już dosyć długo ze swoim partnerem, który zakupił u niego towar ale nie wywiązał się z terminu płatności co powoduje zachwianie płynności finansowej u naszego Klienta. To Klient proponuje swemu Odbiorcy/ Dłużnikowi spłatę rozłożoną na raty, jednocześnie sam uzyskuje swoje środki/ zapłata za faktury wcześniej płynące od finansującego (Pragma).